Era abad ke-21 sering dianggap sebagai era teknologi. Seperti
yang kita lihat pada masa kini, teknologi memainkan peranan yang sangat penting
dalam kehidupan kita. Ini kerana teknologi membuat kerja kita lebih mudah dan menjimatkan
masa. Kesan teknologi dapat dirasakan dalam setiap lapangan termasuk bidang Pendidikan.
Penggunaan ICT dalam pendidikan terkandung di dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia 2013-2025 (KPM 2013) iaitu anjakan ke-7 yang menggariskan
“memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia”. Anjakan
ke-7 ini jelas menunjukkan bahawa keperluan ICT pada masa kini perlu
dititikberatkan dan menjadi aspirasi semua pendidik di Malaysia.
Menurut Rogayah dan Mohd Aderi (2016)
ICT (Information and Communication
Technology) telah mendatangkan satu perubahan yang besar dalam bidang
Pendidikan terutama sekali berkaitan dengan aspek PdP (pengajaran dan
pembelajaran). Ia masih memerlukan
panduan dari seorang guru dan berpandukan kurikulum pengajaran. Guru perlu
memperuntukkan masa dan strategi untuk mengintegrasikannya dengan berkesan ke
dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP). Secara tidak langsung, pelbagai
aplikasi dan perisian teknologi akan diguna pakai sebagai medium pengajaran dan
pembelajaran.
Perubahan pemikiran dalam diri saya
mengenai aplikasi teknologi ini bermula di kelas subjek Technology in Education (ESEG5033) di Unitar. Selama ini saya hanya tahu
menggunakan Microsoft Power Point dan
Youtube. Itupun saya sudah merasakan
saya sudah berjaya menawan hati pelajar. Entri kali ini juga adalah bagi
menyiapkan tugasan bagi subjek ini di bawah bimbingan pensyarah Dr Siti Farhah
Binti Abdul Aziz. Ini juga sebab kenapa saya kembali mengaktifkan blog yang
sudah lama dibiarkan demi merealisasikan tugasan kelas aplikasi teknologi dalam
pendidikan. Doakan saya agar berterusan dalam berkongsi pelbagai ilmu di blog
ini dan berjaya dengan cemerlang dalam pengajian diploma pendidikan.👍
Dalam blog ini, saya akan
menceritakan pengalaman meneroka dan menggunakan aplikasi teknologi dalam pengajaran
dan pembelajaran. Saya telah memilih tiga aplikasi utama iaitu Padlet.com,
Nearpod dan Blendspace. Penggunaan aplikasi ini sangat berfaedah dan bermanfaat
lebih-lebih lagi dalam pembelajaran abad-21. Penerangan bagi setiap aplikasi
yang digunakan akan dijelaskan lebih lanjut dalam tiga entri yang berbeza.
Rujukan
Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM). (2015). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 (Pendidikan Tinggi), 1–12doi:10.1016/j.tate.2010.08.007
Rogayah Bt Mohd Zain & Mohd Aderi
Che Noh. 2016. Kesan Globalisasi Ke Atas Pendidikan Islam Kini. Prosiding
wacana Pendidikan Islam Siri Ke 11(WPI11), Hlm 35-42.
Terbaik..selamat maju Jaya..
ReplyDelete