Dalam entri kedua ini saya memilih penggunaan
aplikasi Nearpod di dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Menurut Kamarul
Azmi etl (2012) pelbagai perubahan yang
berlaku dalam masyarakat hari ini menyebabkan pengajaran dan pembelajaran
Pendidikan Islam perlu untuk disesuaikan dengan tuntutan zaman. Guru Pendidikan
Islam harus menyesuaikan pengajaran Pendidikan Islam mengikut keperluan semasa
yang memerlukan mereka menggunakan bahan-bahan teknologi
maklumat. Selari dengan tuntutan semasa, saya telah menggunakan Nearpod di
dalam sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP).
Dengan beberapa ciri
unik, Nearpod menjadi satu aplikasi yang popular pada masa kini. Pada mulanya,
saya cuba meneroka aplikasi Nearpod selepas seorang rakan saya memberitahu
mengenai Nearpod. Saya mula mempelajari Nearpod melalui aplikasi Youtube dan dapat
memahami dengan baik. Nearpod merupakan satu aplikasi yang sangat memenuhi
kehendak seorang guru dalam mengawal penggunaan aplikasi semasa sesi
pembelajaran sedang berlangsung. Saya telah menggunakan aplikasi ini di dalam
dua kelas berbeza bagi tahun ini. Penggunaan makmal yang terhad, saya memilih
kelas yang dilaksanakan pada waktu petang sahaja. Ini kerana permasalahan yang
timbul semasa sesi kelas petang adalah ramai pelajar mengantuk dan tidak dapat
memberikan tumpuan yang baik di dalam kelas.
Selepas mendaftar masuk
di https://nearpod.com/login/. Kemudian saya menekan butang“create” (butang + di sebelah
kanan) dan memilih “Lesson in Nearpod”.
Saya sangat teruja kerana di dalam Nearpod kita boleh masukkan kesemua bahan
pengajaran di dalam satu platform. Saya telah memasukkan bahan pengajaran
seperti slaid Power Point, jurnal
yang berkaitan, Quizziz, video
daripada Youtube, dan membina kuiz
serta soalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Paling teruja adalah kita
boleh membuat kuiz dengan meletakkan masa untuk dijawab oleh pelajar.
Pelajar perlu membuka url https://nearpod.com/login/ dan hanya memasukkan code
(kod) yang guru perolehi di dalam Nearpod. Kemudian pelajar dapat melihat
paparan yang telah dibuka oleh guru dan menunggu guru untuk menjalankan sesi
pembelajaran. Setelah dua kali menggunakan Nearpod, saya melihat aplikasi ini
boleh dijalankan dengan pelajar semasa waktu cuti persekolahan untuk
menambahkan kefahaman pelajar mengenai sesuatu topik.
Gambar 1: Pelajar hanya perlu memasukkan kod
di ruangan Student Join a Lesson
Gambar 1: Pelajar hanya perlu memasukkan kod
di ruangan Student Join a Lesson
Pelajar perlu menjawab soalan dan menekan
butang hantar (Submit) dalam masa
yang telah saya tetapkan. Sebagi contoh soalan KBAT yang telah dijawab oleh
pelajar saya dapat melihat berapa pelajar yang telah menghantar dan tidak
sempat menghantar jawapan. Guru boleh bertanyakan kenapa pelajar tidak dapat
menjawab dan kita dapat memberikan masa untuk pelajar fokus dan mengajar
mengenai KBAT jika pelajar masih lemah. Saya boleh menekan butang “share” untuk dipaparkan di
skrin komputer semua pelajar untuk melihat jawapan rakan mereka dan memberikan
markah serta membuat pembetulan.
Secara mudahnya, Nearpod mempunyai empat peringkat iaitu:
1.
Guru
perlu mendaftar masuk dan mencipta persembahan dalam “Lessons in Nearpod”
2. Guru
berkogsi dengan pelajar code dengan
pelajar (code akan didapati selepas
kita membuat persembahan). Kod boleh diberikan di dalam kelas, email, media
sosial atau Google Clasaroom.
3. Pelajar
Log In dengan memasukkan kod dan
memuat turun bahan pembelajaran yang telah guru sediakan. (slaid, kuiz, video
dll). Pelajar perlu menunggu guru dalam pembelajaran yang sedang berlangsung.
4.
Apabila
selesai guru dapat menilai hasil kerja pelajar dan menganalisis hasil
pembelajaran.
Kesimpulannya, aplikasi Nearpod
sangat mengujakan dan memudahkan guru membuat kawalan. Ini kerana pelajar perlu
tunggu guru menekan paparan terlebih dahulu sebelum pelajar melihat paparan.
Pengawalan yang begini sangat penting kerana pelajar merupakan remaja yang penuh
dengan keterujaan dan kadangkala mereka tidak mengikut arahan guru dengan baik.
Tetapi dengan Nearpod guru dapat mengawal dan semua pelajar mengikuti sesi PdP
dengan bersama-sama dan sangat interaktif.
Pernahkah
anda menggunakan Nearpod di dalam
kelas? Tinggalkan komen di bawah dan kongsikan bagaimana anda menggunakan
sumber PERCUMA ini!😉
Rujukan:
Kamarul Azmi Jasmi , Md Yusnan Lamat, Azhar Muhammad, Mohd Ismail
Mustari, Muhamad Faiz Ismail dan Mohd Faeez Ilias (2012). Aplikasi Teknologi
Dalam Pengajaran Danpembelajaran Pendidikan Islam. Seminar Antarabangsa
Perguruan dan Pendidikan Islam (SEAPPI2012) 08 – 09 Mac 2012, Le Grandeur Palm
Resort, Senai, Johor Bahru.
Idea yang sangat menarik untuk menggunakan Nearpod sebagai bahan bantu mengajar sekaligus menilai kefahaman pelajar terhadap topik dipelajari
ReplyDeleteBoleh dijemput utk bagi ceramah kpd guru2 tempat sy ni...
ReplyDelete