syurgaku

syurgaku

Saturday 15 February 2020

Penggunaan Aplikasi Nearpod dalam PdP



Dalam entri kedua ini saya memilih penggunaan aplikasi Nearpod di dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Menurut Kamarul Azmi etl  (2012) pelbagai perubahan yang berlaku dalam masyarakat hari ini menyebabkan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam perlu untuk disesuaikan dengan tuntutan zaman. Guru Pendidikan Islam harus menyesuaikan pengajaran Pendidikan Islam mengikut keperluan semasa yang memerlukan mereka menggunakan bahan-bahan teknologi maklumat. Selari dengan tuntutan semasa, saya telah menggunakan Nearpod di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP).

Dengan beberapa ciri unik, Nearpod menjadi satu aplikasi yang popular pada masa kini. Pada mulanya, saya cuba meneroka aplikasi Nearpod selepas seorang rakan saya memberitahu mengenai Nearpod. Saya mula mempelajari Nearpod melalui aplikasi Youtube dan dapat memahami dengan baik. Nearpod merupakan satu aplikasi yang sangat memenuhi kehendak seorang guru dalam mengawal penggunaan aplikasi semasa sesi pembelajaran sedang berlangsung. Saya telah menggunakan aplikasi ini di dalam dua kelas berbeza bagi tahun ini. Penggunaan makmal yang terhad, saya memilih kelas yang dilaksanakan pada waktu petang sahaja. Ini kerana permasalahan yang timbul semasa sesi kelas petang adalah ramai pelajar mengantuk dan tidak dapat memberikan tumpuan yang baik di dalam kelas.

Selepas mendaftar masuk di https://nearpod.com/login/. Kemudian saya menekan butang“create  (butang + di sebelah kanan) dan memilih “Lesson in Nearpod”. Saya sangat teruja kerana di dalam Nearpod kita boleh masukkan kesemua bahan pengajaran di dalam satu platform. Saya telah memasukkan bahan pengajaran seperti slaid Power Point, jurnal yang berkaitan, Quizziz, video daripada Youtube, dan membina kuiz serta soalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Paling teruja adalah kita boleh membuat kuiz dengan meletakkan masa untuk dijawab oleh pelajar.

Pelajar perlu membuka url https://nearpod.com/login/ dan hanya memasukkan code (kod) yang guru perolehi di dalam Nearpod. Kemudian pelajar dapat melihat paparan yang telah dibuka oleh guru dan menunggu guru untuk menjalankan sesi pembelajaran. Setelah dua kali menggunakan Nearpod, saya melihat aplikasi ini boleh dijalankan dengan pelajar semasa waktu cuti persekolahan untuk menambahkan kefahaman pelajar mengenai sesuatu topik.

                                     Gambar 1: Pelajar hanya perlu memasukkan kod 
                                                        di ruangan Student Join a Lesson

Pelajar perlu menjawab soalan dan menekan butang hantar (Submit) dalam masa yang telah saya tetapkan. Sebagi contoh soalan KBAT yang telah dijawab oleh pelajar saya dapat melihat berapa pelajar yang telah menghantar dan tidak sempat menghantar jawapan. Guru boleh bertanyakan kenapa pelajar tidak dapat menjawab dan kita dapat memberikan masa untuk pelajar fokus dan mengajar mengenai KBAT jika pelajar masih lemah. Saya boleh  menekan butang “share  untuk dipaparkan di skrin komputer semua pelajar untuk melihat jawapan rakan mereka dan memberikan markah serta membuat pembetulan.

Secara mudahnya, Nearpod mempunyai empat peringkat iaitu:
1.      Guru perlu mendaftar masuk dan mencipta persembahan dalam “Lessons in Nearpod”
2.    Guru berkogsi dengan pelajar code dengan pelajar (code akan didapati selepas kita membuat persembahan). Kod boleh diberikan di dalam kelas, email, media sosial atau Google Clasaroom.
3.   Pelajar Log In dengan memasukkan kod dan memuat turun bahan pembelajaran yang telah guru sediakan. (slaid, kuiz, video dll). Pelajar perlu menunggu guru dalam pembelajaran yang sedang berlangsung.
4.      Apabila selesai guru dapat menilai hasil kerja pelajar dan menganalisis hasil pembelajaran.

Kesimpulannya, aplikasi Nearpod sangat mengujakan dan memudahkan guru membuat kawalan. Ini kerana pelajar perlu tunggu guru menekan paparan terlebih dahulu sebelum pelajar melihat paparan. Pengawalan yang begini sangat penting kerana pelajar merupakan remaja yang penuh dengan keterujaan dan kadangkala mereka tidak mengikut arahan guru dengan baik. Tetapi dengan Nearpod guru dapat mengawal dan semua pelajar mengikuti sesi PdP dengan bersama-sama dan sangat interaktif.

Pernahkah anda menggunakan Nearpod di dalam kelas? Tinggalkan komen di bawah dan kongsikan bagaimana anda menggunakan sumber PERCUMA ini!😉




Rujukan: 

Kamarul Azmi Jasmi , Md Yusnan Lamat, Azhar Muhammad, Mohd Ismail Mustari, Muhamad Faiz Ismail dan Mohd Faeez Ilias (2012). Aplikasi Teknologi Dalam Pengajaran Danpembelajaran Pendidikan Islam. Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam (SEAPPI2012) 08 – 09 Mac 2012, Le Grandeur Palm Resort, Senai, Johor Bahru.



2 comments:

  1. Idea yang sangat menarik untuk menggunakan Nearpod sebagai bahan bantu mengajar sekaligus menilai kefahaman pelajar terhadap topik dipelajari

    ReplyDelete
  2. Boleh dijemput utk bagi ceramah kpd guru2 tempat sy ni...

    ReplyDelete