Saya
tertarik dengan penggunaan Padlet.com semasa mengikuti kelas Post Graduate
Diploma Education (PGDE) di UNITAR dalam subjek Technology In Education pada tahun lepas. Pada masa itu, saya terus
terfikir alangkah baiknya jika saya aplikasikan di sekolah. Penggunaan Padlet.com
ini sangat menarik untuk dilaksanakan oleh guru di sekolah kerana sangat
interaktif dan mengujakan lebih-lebih lagi dalam pembentangan oleh pelajar. Penggunaan Padlet.com ini amat membantu murid untuk membuat
penilaian sewaktu sesi pembelajaran mereka. Melalui pembelajaran Abad Ke-21, murid sepatutnya sudah terlatih untuk menilai sendiri hasil
kerja mereka, atau setidak-tidaknya mereka dapat membuat penilaian sesama rakan
(peer assessment).
Di Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Kota Putra
pelajar agak terhad dalam penggunaan internet dan komputer. Pelajar tidak
dibenarkan membawa telefon pintar ke maktab. Oleh itu, saya telah menempah
makmal komputer yang disediakan oleh pihak maktab untuk mengaplikasi apa yang telah
saya belajar pada sesi kuliah yang lalu. Penggunaan makmal komputer juga terhad
kerana kebanyakan guru kerap menggunakan makmal untuk aktiviti pengajaran
dan pembelajaran.
Padlet ini berfingsi seperti sekeping kertas di
mana pelajar dapat meletakkan apa-apa kandungan dengan bebas dengan menggunakan
mana-mana peralatan teknologi seperti komputer, laptop, tablet dan telefon
pintar. Keistimewaan
pembelajaran melalui Padlet ialah bahan pengajaran dan pembelajaran seperti
video, grafik, animasi, teks dan pautan URL boleh dimasukkan dan disampaikan
dengan mudah.
Pada mulanya saya telah mendaftar masuk ke
laman https://padlet.com/ menggunakan akaun Google untuk membina tapak
pembelajaran. Setelah berjaya membina tapak (Make a Padlet), saya telah membuat satu
tapak untuk tajuk dalam subjek Pendidikan Islam Tingkatan Dua iaitu Malu
Perisai Iman. Saya menulis arahan untuk pelajar membincangkan mengenai isu malu
dan paparkan di tapak padlet saya. Setelah kita mempunyai tapak di padlet, bolehlah
kongsikan pautan tapak tersebut dengan pelajar.
Saya telah meletakkan contoh isu di tapak dan
pelajar boleh melihat di skrin komputer masing. Pelajar sangat teruja kerana
ada ruang untuk komen dan memberikan “love”
kepada hasil pembentangan rakan-rakan pelajar yang lain. Pelajar telah
menggunakan komputer yang berlainan untuk membuat catatan pada tapak padlet
yang disediakan. Tajuk kali ini, pelajar perlu paparkan secara peribadi tugasan
yang telah diberikan. Hasil tugasan adalah seperti dalam gambar di bawah dan
boleh dilihat di url padlet ini, https://padlet.com/sharifahazlizasyedalwi/pelajaran24
Contoh: Hasil kerja pelajar di dalam kelas
Contoh: Hasil kerja pelajar di dalam kelas
Pada tapak Padlet.com yang disediakan, pelajar
dapat mencatat maklumat dan membaca maklumat yang dihantar oleh pelajar yang
lain. Sebagai permulaan, saya telah meminta pelajar membaca isu yang telah
dikongsi oleh pelajar lain dan memberikan komen sama ada mengikut arahan atau
terkeluar dari topik pembelajaran pada hari ini. Sekiranya terdapat kesalahan,
mana-mana pelajar boleh memberitahu pelajar yang lain dan mendapatkan hasil
yang lebih baik. Pelajar diminta untuk membentang secara individu pada
peringkat permulaan ini bagi memberikan kefahaman dalam penggunaan Padlet. Alhamdulillah,
pelajar sangat teruja dan asyik menyatakan bahawa saya seorang yang canggih dan
menyeronokkan dalam kelas. Ini kerana saya juga sentiasa memberikan komen dan
memberikan “love" sebagai ganjaran. Saya sertakan video sepanjang penggunaan Padlet.com di dalam kelas.
Refleksi
dari pelajar:
Sepanjang penggunaan Padlet.com di maktab, saya
mendapati pelajar sangat teruja dalam menggunakan teknologi kerana kita sedia
maklum zaman mereka adalah sangat kehadapan. Keperluan teknologi begini sangat
diperlukan bagi melaksanakan pembelajaran abad ke-21 dan menjimatkan masa.
Kebiasaanya, apabila pelajar membuat pembentangan di dalam kelas pelajar perlu
menulis di kertas manjung atau kad manila. Semuanya memakan masa separuh sesi
PdP pada hari itu sehinggakan kadangkala pembentangan tidak dapat dilakukan dan
bersambung pada PdP seterusnya. Dengan Padlet.com, pembentangan dapat dilakukan
dengan pantas sama ada secara individu atau berkumpulan.
Hasil kerja pelajar
Kedua, pelajar sangat bersemangat dan aktif
sepanjang kelas. Tiada seorang pun dari pelajar mengantuk. Jika kelas dibuat di
dalam kelas, akan ada beberapa pelajar yang mengantuk dan tidak fokus. Perisian Padlet.com jelas membuktikan satu bahan bantu mengajar (BBM) yang menarik dan
menyeronokkan. Memandangkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang mempunyai
topik yang banyak dan memerlukan aplikasi pembelajaran abad-21, penggunaan
aplikasi Padlet.com dalam proses pengajaran dan pembelajaran merupakan satu
alternatif dalam meningkatkan pencapaian dan prestasi pelajar. Ianya mudah dalam memberikan kefahaman kepada
pelajar mengenai Padlet.com kerana kebanyakan remaja pada masa kini gemar menggunakan Internet
untuk bermain aplikasi komputer dan mencari maklumat (Maswan, 2011).
Pernahkah anda menggunakan Padlet.com di dalam kelas?
Tinggalkan komen di bawah dan kongsikan bagaimana anda menggunakan sumber
PERCUMA ini!! Salam sayang dari saya
untuk semua.😘
Rujukan:
Maswan,
I. N. (2011). Aplikasi Pendekatan Inkuiri dalam Persekitaran Pembelajaran Berasaskan
Web. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia
Wahh..sangat menarik menggunakan padlet sebagai medium engagement antara guru dan pelajar.. tahniah..
ReplyDeleteMenarik.. Sgt menarik
ReplyDelete